Изследване и анализ на организационната култура
Организационната култура е феномен, определящ „реалните – писани и неписани, правила на играта" в една организация. Тя показва какво наистина мислят и вършат хората извън формално поставените правила и доколко атмосферата и отношенията във фирмата ги предразполагат или им пречат да работят качествено и с достатъчно желание. Влиянието й върху «жизнеността» на компанията и крайните резултати, които се постигат е невидимо, но много силно. Изследването на фирмената култура е ключова дейност за нейното управление. Това произтича от факта, че адекватността на последващите управленски мерки се определя от качеството на направените анализи на състоянието на фирмената култура. Или казано с други думи културата на организацията е фактор, който допринася целите на фирмата да се постигат или не, както и дали реализацията им става по лесния или по трудния начин.
Изследването на организационната култура, което предлагаме, се извършва със съвременни и прецизни психометрични инструменти и включва:
1. Описване на фирмените цели – отправна точка за последващия анализ.
2. Формулиране на „идеалната" организационна култура, която е необходима, за да се постигнат оптимално целите.
3. Изследване на организационната култура чрез използване на въпросници и тестове. Изследваме ценности, вярвания и практики в организацията относно:
- Начин на взимане на решения
- Стремеж към постижения
- Развитие на хората в организацията
- Ефективност на изпълнението
- Фокус към клиента
- Сътрудничество между хората и работа в екип
- Начин на възлагане и оценка на задачите
- Ниво на напрежение в организацията
- Придобиване на нови знания
- Склонност към поемане на риск
- Ангажираност на хората с целите на фирмата
- Степен на ориентация към задачите и степен на ориентация към хората
- Ниво на стрес
- Комуникация в организацията и осъществяване на взаимоотношенията
- Формиране на възнагражденията
- Лидерство
- Постоянство в управлението и др.
Инструментариума, който прилагаме за изследването се състои от тестове и въпросници, изследващи правилата и нормите на поведение в компанията, ценностите и убежденията на служителите и на компанията като цяло.
- Тест за изследване на делови ценностни качества
- Многофакторен личностен въпросник
- Тест за интегритет/лоялност
- Тест за стил на управление
- Психодиагностично интервю
4. Анализ на степента на съответствие между желаното ниво на култура на организацията и реалното.
5. Планиране на действия, които ще помогнат културата в организацията ви да се промени.
ОЧАКВАНИ РЕЗУЛТАТИ:
- Определяне на типа организационна култура – силни и слаби страни.
- Определяне на водещите ценности на организацията и съответствието им с изискванията на средата – в каква степен стимулират или блокират вътрешните комуникации и интегрираност, производителността и мотивацията на мениджърския състав и служителите.
- Разгъната психологическа характеристика на експертния и мениджърски състав, включваща:
-
? - Делови качества
-
? - Морално –етични характеристики
-
? - Интегритет – лоялност и привързаност към фирмата
-
? - Личностни качества и потенциали за развитие
-
? - Способност за управление на конфликти
- Ангажиране на хората с целите и идеите на фирмата
- Повишаване на мотивацията на служителите и промяна на отношението им към работата – от задължение към постижение
- Улесняване на процесите на възлагане и изпълнение на задачите в организацията
- Подобряване на комуникацията вътре във и между отделните звена
- По-ефективно управление на хората
- Насърчаване на сътрудничеството между хората